Boomsma

Context
Boomsma Distilleerderij werd in 1883 opgericht in Leeuwarden. Vandaag de dag wordt het familiebedrijf gerund door de vijfde generatie, broer en zus Chantoine en Saskia Boomsma. De jarenlange heritage en expertise in het werken met kruiden, het maken van jenever en de recente uitbreiding met de koperen distilleerketel heeft nu geleid tot het maken van Boomsma Gin.Nu is er eindelijk een echte Friese gin. Distilleren vindt plaats in de eigen koperen ketel, zodat alles van het product een echte Friese origine heeft. De smaak onderscheid zich door de typische Friese kruiden.

Merkmatch
Friese Gin met heritage als eigentijdse traktatie.

Scope
Logo, flesvorm, bedrukking, omdoos, display advertenties.

Resultaat
Hoewel het merk en product Fries zijn, wil de Boomsma familie niet een typische traditionele Friese uitstraling. SOGOOD was vrij om de flesvorm en gehele aankleding ervan te ontwikkelen. In het archief van Boomsma werd het eigenzinnige ruitlogo dat uit het begin van de vorige eeuw stamt gevonden. Dat is als uitgangspunt genomen om de fles te verrijken. Hierdoor heeft de fles veel eigenheid en karakter gekregen, met een knipoog naar de tijd van de roerige jaren ‘20 en ‘30 om de historie van het merk te onderstrepen. Het is een statement en tegelijk een moderne klassieker.
De verpakking won de World Drink Awards Design 2017 en een NL Packaging Award (Runner-up) 2017. 

 

Met de introductie van de gin wordt ook een nieuw Boomsma logo geïntroduceerd. Dit was mede aanleiding om de Jonge Pure Graanjenever eens nader onder de loep te nemen. Deze zat altijd in de vertrouwde ‘vogelfles’ maar die kon inmiddels ook verbeterd en gemoderniseerd worden.
Met behoud van de herkeningswaarde van de karakteristieke Boomsa vogelfles is een nieuwe flesvorm ontwikkeld tezamen met een geheel nieuwe uitmonstering van de Graanjenever. De ijsstructuur is nu veel prominenter. Op het label heeft het nieuwe Boomsna logo een prominente plaats gekregen. Op handwaarde hebben de fles en label een subtiele verrijking, die het rijke karakter van het product en het merk onderstrepen. Het geheel is meer van deze tijd, maar ademt toch de traditie van Boomsma.
Ook de introductie advertentie is ontwikkeld.
< <